Barcelona som turist

När vi inte gick sönder fötterna på modemässan så blev jag visad runt i Barcleona av min dotter. Hon har bott här några månader förra året och kunde både föra sig med språket och tunnelbanan. Som ett stolt högsta höns följde jag henne runt. Upp på berget Mont Juic till exempel (aj, mina fötter! Som tur var fanns det en linbana som räddade oss efter ungefär 2000 trappsteg). Självklart kyrkan Sagrada Familia (skapat av den där märklige arkitekten Gaudi) och så Arc de Triumph och i Parc de Ciudella. Gaudis hus gick vi också förbi, men struntade i att gå in.

      
Utsikt från linbanan upp till Mont Juic, dottern i linbanan, trädgård vid borgen på toppen. Enligt skylten är det inte så bra att trilla över kanten. Här växte det clementiner. Utgången genom borgens tunnel.

        
La Familia Grada, Triumfbågen, fantastisk gatlykta vid bågen, dottern vid Triumfbågen, vackert lusthus i parken, och häftiga och jättestora drakar vid en fontän.

Vädret var fantastiskt med sol och närmare 20 grader varmt. dvs efter den första natten då vi frös och inte fick stopp på ACn i hotellrummet. Vi rev fram alla filtar vi kunde hitta ur garderoben på hotellrummet. Att det sen bodde små små myror i garderoben var mindre viktigt just då... De gick att skaka ur kläderna vid behov. Badrumsfläkten hade säkerligen en ljudnivå högt över den tillåtna och gjorde dessutom ingen som helst nytta. Men hotellet låg bra och centralt och var dessutom billigt.

Det flög omkring en massa glatt skränande små gröna papegojor överallt! Det var helt omöjligt att få en bild på dom, de höll sig högt upp i trädkronorna.

Några tygaffärer lyckades jag inte hitta, men väl en riktigt söt gammeldags sybehörsaffär. Och en saxaffär!
     

En och annan rolig pub och tapasrestaurang fick också besök av oss.
  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0