Vadå trikå?

Ibland träffar jag en kund som valt ett mönster för trikå, tillsammans med ett tyg som inte är trikå utan vävt. När jag försiktigt påpekar att tyget är åt skogen tokigt för den modellen ser jag väldigt ofta en flackande blick och ett stort frågetecken svävande ovanför huvudet. Den stackars kunden fattar noll. Så - nu ska jag berätta lite vad som gäller för trikå/stretch/elastiska tyger:

  • Om tyget:
    Trikå är inte vävt utan stickat tyg. Det kan vara så tunt stickat att det faktiskt är en nylonstrumpa, stickat är det ändå. En t-shirt är även den stickad. Fler exempel är strumpor, mössor, baddräkter och underkläder.
    En trikå som du ska sy av fungerar bäst om det är stretch i det. Det stretchiga i tyget - den elastiska tråden - brukar heta lycra, spandex eller elastan (olika varumärken för samma typ av tråd). Ett bra trikåtyg innehåller minst 2 % av elastisk tråd. Vill du ha ett riktigt kroppsnära och tajt plagg är det trikåtyg du ska välja!
  • Mönster för trikå:
    De mönster jag gör för trikå är alltid anpassade för en viss elastisitet och alltså specialgjorda för den här typen av tyger. Eftersom passformen kommer av stretchen i tyget behövs nästan aldrig insnitt och liknande inprovningsdetaljer, dessutom behövs oftast ingen rörelsevidd alls. Ett mönster för vanligt vävt tyg måste ha t ex bystinsnitt för att fungera i passformen och rörelsevidd inräknat i plagget.
    Eftersom vävda fasta tyger inte är elastiska kan du inte använda ett mönster som är gjort för ett elastiskt tyg! Då blir plagget för litet och har ingen som helst följsamhet eller passform. Du kan däremot göra tvärtom, dvs använda ett mönster för vanliga fasta vävda tyger till ett tyg med stretch MEN då måste du tänka på att gå ner minst 1 storlek (oftast 2) mot vad du annars använder, eftersom du annars kommer att uppleva att plagget blir alldeles för stort.
  • Nålar:
    När du syr i trikå är det jätteviktigt att använda stretchnål i symaskinen eller overlocken. Vanliga symaskinsnålar är så vassa att de slår hål på de elastiska trådarna i den stickade väven, vilket kanske inte syns direkt men efter tvätt får du fula hål längs med sömmarna och plagget är då förstört.
  • image14Maskiner:
    Det är kul att sy i trikå och ännu roligare blir det med en overlockmaskin. Observera att en overlockmaskin är inte samma sak som den s k overlocksömmen på en vanlig symaskin. På en overlockmaskin får du en snygg och smidig elastisk söm som syr runtom kanten, som blivit jämnad och klippt av knivarna på maskinen. Det går dessutom fort - du syr en enkel topp på någon timme.
    Men bra overlocks är ganska dyra och vill du testa att sy i trikå så går det fint att använda en liten sicksack eller en annan elastisk söm på en vanlig symaskin. Be att få prova en kompis overlock någon gång, du blir antaglien frälst direkt. Sedan är det tyvärr ganska tålamodsprövande att gå tillbaka och sy trikå på den vanliga symaskinen...

Lycka till med din trikåsömnad! Skriv och fråga om det är något jag glömt att ta med i den här redogörelsen!


Kommentarer
Postat av: Laura

Bra inlägg! Vid senare tillfälle kan du gärna utveckla delen om nålar, skriva om trådar och overlock.

2007-08-05 @ 19:56:48
URL: http://babushkadockan.blogspot.com
Postat av: Annelie

Ser att du rekommenderar Janome. Är Janome cover pro 1000 bra? Skall köpa antingen en ny kombinationsmaskinn (har en gammal bernette 17 år och nu tycker jag att det är min tur att byta upp mig) eller 2 separata maskiner - men jag kan inte bestämma mig. Har ingen erfarenhet av Janome och är lite rädd att köpa grisen i säcken. Syr mycket och skulle önska att jag hann sy ännu mer.

2007-08-22 @ 15:36:53
Postat av: Stina

Till Annelie:
Sanningen är att jag inte har björnkoll på alla Janomes maskiner, men de jag provat har varit super. Jag träffar ju många som syr och de som börjat sy med Janome har jag aldrig hört gnälla det minsta, faktiskt tvärtom, de är jättenöjda. Tyvärr har jag inte provat CoverPron du tittat på men jag är ganska säker på att Janomes maskiner överlag håller hög kvalitet och är enkla att hantera osv, vilket är nog så viktigt när man väljer symaskin. Det bästa är nog om du kan få prova maskinen hos en återförsäljare. Och sen gå hem och fundera innan du slår till. Lycka till! Berätta gärna hur det gick. Stina.

2007-08-26 @ 22:27:26
Postat av: Ingalill

Hej!

vad kul att läsa ett inlägg från dig!

2008-05-14 @ 20:06:33
URL: http://lilla.andreassonfashinblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0