Modet för våren och sommaren 2008

Modemässan i Köpenhamn har växt sig oproportioneligt stor, med hela 4 mässplatser runtom i Köpenhamn. Jag nöjde mig denna gång med CIFF Trendshow på Bella Center. Eftersom modeshowerna där och på Öksnehallen var på samma klockslag så var jag tvungen att välja. Lite märklig planering där.
Trängde mig med våld in på Trendshowen på CIFF - inget annat gäller för detta spektakel, ens på söndagen - och lyckades dessutom få en sittplats. Mycket roligare shower har jag sett här tidigare - vad hände sen förra (och förrförra) året? Dog producenten?

Nåväl, visningen var över på mindre än 20 minuter och jag kan väl bara säga till den trendkänslige: Har du bara korviga knästrumpor i glada färger i sandalerna även nästa vår så ska väl allt gå bra. I övrigt inget nytt som man häpnade över precis. Tunna, tunna tyger i toppar och klänningar gärna lager på lager, t ex 2 klänningar ovanpå varandra. Lite för korta byxor och knäbyxor med puff. Glittriga skor, väskor, bälten men annars  ganska så helt och rent. Tycker man det blir för prydligt kan man gott avsiktligt vrida ena axelbandet på toppen eller på väskan, eller knäppa fylleknäppning på koftan - helt ok! Mannekängerna var som alltid gräsligt magra men make-upen var ovanlig och kul, liksom frisyrerna. Musiken fullständigt galen. Nåt måste dom ju hitta på så att inte publiken somnar. Du kan se visningen genom att klicka på följande länk:
http://www.vnr.tv/movie.php?id=712&quality=high

Köpenhamnstrendsättarna har delat upp visningen i 4 delar, Easy Delight (glassfärger, tänk sorbet), Urban Nomade (vitt, vitt, vitt och så lite grått och silver), Classic Twist (glada färger, väldigt 80-tal) och Global Poetry (dämpade färger, turkos, brända gula nyanser, grått, nerdämpad fuchsia). De här "namnen"  är olika beroende på vem som sitter och tolkar Promostyls trendförutsägningar. Färger och stilar kan kallas något helt annat på andra mässor eller i olika professionella modekataloger.
Trendbeskrivningar för vår/sommar-08 kan du ladda ner som pdf på den här länken:
http://www.ciff.dk/bc_files/ciff_aug07/Trends/u-4xtrend.pdf

Jag har ett extra ex av trendshowens katalog med färgexempel mm, jag kommer att lägga den till allmän beskådan i butiken på Borrgatan!

Showerna är det viktigaste för mig som designer. Men jag promenerade även runt i alla de stora hallarna och tittade runt bland mässutställarna också. Alltid är det något som fastnar och ger lite inspiration! Roligast är de små företagen, uppstickarna som faktiskt vågar komma med lite nytt och kul i vackra material. Dessutom kan man här se vad som kommer i smyckesväg, väskor, skor och andra accessoirer - alltid kul!


Något som var bra mycket roligare och som fick alla på ett strålande humör var Kids Show - visningen av barnkläder i en annan del av den enorma mässbyggnaden. Visningen, som säkert varade bortåt en timme, var helt och hållet fart och fläkt med fantastiskt duktiga och bedårande söta barn. Från ca 4 år och upp till ca 15. Dansade och log och showade så att man faktiskt glömde att titta på vad de hade på sig. Det gjorde inget. Varm om hjärtat kunde jag gå iväg till tåget och vila fötterna som vandrat runt på mässan under några timmar. Tyvärr finns ingen video på den här visningen, men klicka gärna upp bilderna här så får du ändå några smakprov på vad jag fått se idag.

På modemässan kan man också köpa trend- och modekataloger, tjocka som tvärhander och väger flera kilo styck. Jag brukar alltid köpa någon trendkatalog på mässan, som jag kan studera närmare i efterhand. De här katalogerna kostar ruskigt mycket pengar men jag försöker se det som en investering.  En kul katalog jag köpte den här gången var franska Textile Report - couleurs, matières, produits (färger, material/tyger, design) för vår/sommar 2008. Bara 560 kr! Kommer säkert att bli en god hjälp inför mönsterkollektionen som jag påbörjar efter jul!

Nytt för hösten! Nu undrar ni säkert vad jag kommer att åstadkomma för kuliga mönster under hösten som kommer! Det undrar jag också! Än så länge är det en väl förborgad hemlighet, jag har i och för sig en grov plan på vad som komma skall men oftast ändrar jag den ganska så ordentligt under tiden som jag håller på och jobbar med den. Gå gärna in och teckna dig för nyhetsmail på Svenska Mönster så får du veta efterhand som mönstren blir klara. Vill du se lite vilka färger och trender som CIFF tror på i höst kan du ladda ner följande fil:
http://www.ciffkids.dk/bc_files/ciff_feb07/trends/trendspdf.pdf

Nu är det dags för mig att vila axlarna efter att ha burit på kataloger och en halv miljon broschyrer från mässan i Köpenhamn... 

Kommentarer
Postat av: Laura

Wow! Härligt med lite mode från Köpenhamn. Jag gillar verkligen dansk design och jag tycker att Malmö har blivit en moderiktig stad, kanske mycket på grund av närheten till Köpenhamn.

2007-08-13 @ 11:01:37
URL: http://babushkadockan.blogspot.com
Postat av: Laura

Oj vad du måste ha mycket att göra, jag längtar efter dina blogginlägg! Men jag förstår om det är mycket med att förbereda mässan i helgen.

2007-08-20 @ 22:29:12
URL: http://babushkadockan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0